Ana içeriğe atla

ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUĞU- EMİNE MİRAY BİNGÖL


 ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUĞU


    Sevgili Psithoth okuyucularım, bu ay nörogelişimsel bozuklukları konu aldık. Ben de sizler için özgül öğrenme bozukluğu hakkında detaylı bilgiler vereceğim.

    Özgül öğrenme bozukluğu (ÖÖB) DSM-5’e göre çocuğun yaşı ve zekâsıyla açıklanamayan kişinin bilgi almada yaşadığı problemdir. ÖÖB; dinleme, anlama, konuşma, akıl yürütme, okuma, yazma, matematik gibi alanlarda işlevselliği bozan ve çocuklukta görülen nörogelişimsel bozukluktur (Morrison, J. 2017). ÖÖB olan kişilerin kaygı ve duygudurum bozuklarının yanı sıra en çok DEHB tanısı da alırlar (Altay, Görker, 2018). Okumada bozulmaların olduğu özgül öğrenme bozukluğu yani disleksikişinin okurken anlamada, hızda veya hecelemede yaşadığı zorluktur (Morrison, J. 2017). Matematikte zorlanmayla ilgili olan özgül öğrenme bozukluğu yani diskalkulikişinin matematiksel işlemleri yapmakta, sayı sayma, sembolleri tanıma, dört işlemde zorluk yaşamasıdır (Morrison, J. 2017). Yazılı anlatım bozukluğu yani disgrafi, kişinin okunaksız el yazısı, yanlış boşluklar bırakması gibi yazarken yaşadığı zorluklardır (Altay, Görker, 2018). Tahtada yazılanı deftere geçirirken zorluk yaşarlar. Yapılan bir araştırmada bunun sebeplerinin yürütücü işlev fonksiyonlarının yetersiz olmasından dolayı olabileceği bildirilmiştir.

Özgül Öğrenme Bozukluğunun Nedenler Nelerdir?

    ÖÖB, doğuştandır ve genetik faktörler etkilidir (Morrison, J. 2017). Zekâ ya da görme- işitsel sorunlara bağlı değildir. Merkezi sinir sisteminde oluşan yapısal ve işlevsel bozukluklara bağlı ortaya çıktığı düşünülmektedir (ALTAY, GÖRKER, 2018). Dil becerileri, yürütücü işlev fonksiyonları ve sosyal biliş fonksiyonlarında oluşan bozukluklar sebep olabilir (Altay, Görker, 2018). Çevresel faktörler yani öğrenci-öğretmen ilişkisi, çocuğa doğru yönlendirmelerin verilmemesi ve durumunun takip edilmemesi, ailenin sağladığı destek gibi durumlarda etkiler. Ailede ÖÖB varsa çocukta da olma ihtimali artar. ÖÖB olan kişilerde beyindeki temporal lobun parçası olan planum temporalede genişlik gözlemlenmiştir (Altay, Görker, 2018). Ancak yapılan çalışmalar yine de kesin olarak bir genelleme yapamamaktadır.

Özgül Öğrenme Bozukluğunun Belirtileri Nelerdir?

  • Okul öncesi dönemde, konuşmanın gecikmesi ve kelimelerin doğru telaffuz edilmesinde çocuğun zorluk çekmesi ve yavaş gelişmesi. 
  • Büyük-küçük, önce-sonra gibi karşılaştırmaların yapılabilmesinde ve kavramların öğrenilmesinde zorluk yaşanması.

  • İlkokul döneminde, çocuğun zekâ düzeyiyle akademik başarısında uyuşmazlıkların olması. Akademik açıdan çocuğun düşük puanlar alması.

  • Okumayı öğrenirken zorluk yaşarlar, Harfleri öğrenirken bazı harflerin seslerini öğrenemezler ya da harfin şekliyle sesi birleştiremezler. Hecelemede zorluk yaşarlar.

  • Yazarken bazı harfleri veya sayıları ters yazarlar. Örneğin; 2-5, b-d ya da “çok” yerine “koç” yazarlar. Noktalamada, kelimedeki ekleri hecelerine ayırırken ve kelime arasında boşluk bırakmada yanlışlar olur.

  • Basit dört işlem yapmada ve çarpım tablosu ezberlemede güçlük çekerler. Problem çözerken hangi işlemin yapılmasını karar veremezler. Matematik işlemlerinde zorluk çekerler.

  • Yönelim becerileri gelişmemiştir. Sağ-sol, doğu-batı kavramlarını öğrenmede zorluk çekerler. Sağını solunu karıştırırlar. Zaman kavramlarını karıştırırlar. Hangi ayda olduklarını söylerken Pazar diyebilirler. Saatleri öğrenirken zorlanırlar.

  • Haftanın günleri, ayları, sayıları saymada zorluk yaşarlar. Sıraya koyma becerileri zayıftır.

    Özgül öğrenim güçlü olan çocukta yukarıdaki maddelerin hepsinin olması beklenilmez. Her çocuk kendine özgüdür ve farklı alanlarda zorluk yaşayabilirler.


Tanı ve Tedavi Süreci

    Öğrenme zorluğu yaşayan çocuklara RAM’larda veya özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde zeka testleri yapılarak akademik becerileri değerlendirilir. Oradaki uzmanlar tarafından çocuğun hangi alanlarda destek alması gerektiği belirlenir ve tanısı konulur (Tok, Doğan). ÖÖB olan çocuklar sınıfta eğitim aldıkları gibi özel bir eğitim programıyla da desteklenmesi gerekir.

    Tedavi aşamasında önemli olan çocuğun geliştirilmesi gereken alanlarının belirlenmesidir. Ailenin tedavi planı hakkında iyice bilgilendirilmesi gereklidir. Çocuğa tedavi planı yapılırken gerçekçi ve kısa süreli programlar yapılmalıdır. Geri bildirim, pekiştirme ve tekrar yapma çocuğun öğrenmesinde çok önemlidir (Altay, Görker, 2018). Ailenin ve öğretmenin çocuğun yeterli ve yetersiz olduğu alanların farkında olarak çocuğa hep destek olması gerekmektedir. Her çocuk kendine özgüdür bu yüzden yaşanan zorlanmalarda her çocukta farklıdır. Çocuğun kendi yaşadığı zorlukları iyi anlamalı ve fark edilmelidir daha sonra da ona özel bir planlama yapılarak devam edilmesi gerekmektedir.

Bir sonraki yazıma kadar musmutlu günler dilerim sizlere...

 Emine Miray Bingöl

Kaynakça

    Araz Altay, M., & Görker, I. (2018). DSM-5 Kriterlerine Göre Özgül Öğrenme Bozukluğu Tanısı Alan Olguların Psikiyatrik Eştanı ve WISC-R Profillerinin Değerlendirilmesi. Archives of Neuropsychiatry/Noropsikiatri Arşivi, 55(2).

    Morrison, J. (2017). DSM-5’i kolaylaştıran: Klinisyenler için tanı rehberi (H.K, Çev.) Ankara: Nobel akademik yayınları (Orijinal çalışma basım tarihi 2014).

    Tok, A. İ., & Doğan, Ö. Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Tanı Sürecinin Yönetmelik ve Kararname Bağlamında Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 1-25.

Yorumlar

POPÜLER YAZILAR

GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM: FRACTURED- DORUKHAN SAĞLAM

  GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM:  FRACTURED Beynimize ne kadar güvenebiliriz? Biz mi beynimizi yönetiriz yoksa o mu bizi yönetir? Zihnimiz gerçekleri bile saptırabilecek kadar güçlü müdür?  Fractured filmi boyunca işte tam da bu soruları soracaksınız kendinize. Zaman zaman ne olduğu konusunda karmaşaya düşebilir, ne olduğunu tam anlamlandıramayabilirsiniz. Kimi zaman ise tam her şeyin açıklandığını düşündüğünüzde bir sonraki sahne tüm fikirlerinizi altüst edebilir. Gizem, gerilim ve psikoloji konulu filmler ilginizi çekiyorsa bu film tam da size göre olacaktır. Film, evli bir çiftin yolculuğu ile başlamaktadır. Ray ve Joanne Monroe ufak kızları Peri ile birlikte seyahat ederken bir benzin istasyonunda mola verirler. Bu benzin istasyonunda mola verdikleri sırada kızları bir kaza geçirir. Peri inşaat alanının kenarında dururken bir köpek gelir, Ray köpeği korkutmak için taş atsa da köpek Peri’nin üzerine giderek onu korkutur ve korkarak geri kaçan Peri inşaat çukuruna düşer

GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM)- ÖZGE CEYLAN

  GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM) Good Will Hunting  Türkçe ismi ile Can Dostum    Matt Damon  ve  Ben Affleck 'i n senaryosunu yazmış olduğu,   Robin Williams ’ın başrolünü oynadığı Oscar Ödülü almış bir filmdir.  Film de yer alan oyuncu Matt Damon ve Ben Affleck Hollywood Sinema dünyasında önemli bir noktaya gelmekle beraber Film ile En iyi Senaryo ödülünü almışlardır Bu ödül ile birlikte sinema yaşamının bir çok alanında yer almışlar ve performanslarını sergilemişlerdir. Geçmişten günümüze filmler ele alındığında psikoloji, eğitim gibi insan ve toplumu ele alan birbirinden farklı birçok alanda filmlerden yararlanmaktadır. Bu nedenle  psikoloji sahasında da kullanılmaktadır  Filmler baktığımız zaman bireyin yaşamını yansıtmak ile beraber kimi zaman kişilerin gerçek yaşam öyküsünden yararlanılarak oluşturulmaktadır.   Filmler alanda fazlasıyla kullanılmaya başlamaktadır şöyle ki sinema terapisi terapi içerisinde yardımcı bir araç olarak kullanılmaktadır. Aynı zamanda filmlerin insan

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ-ROJDA ÇELİK

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ Aşk şairlerin uydurmasıdır, demiştir Ursula K. Le Guin Malafrena adlı romanında. Peki, şairlerin anlam yüklemeleri sonucu mu aşk insan hayatında bu kadar değerli olmuştur, yoksa aşkın insan hayatında bu kadar değerli olması mı şairleri yazmaya yöneltmiştir. Bu soruların cevabını bilmemekle beraber gelin Freud’un “Aşkın Psikolojisi” kitabını inceleyerek bu konuya ışık tutmaya çalışalım. Freud denince hemen hemen herkesin aklına cinsellik gelir. Çünkü psikoloji ile ilişkili çoğu kavramı cinsellik temelinde açıklamıştır. Aşk kavramı da bunlara dâhildir.  Freud’un yaşadığı dönemde cinsellik, toplumun ahlaki değerlerinden dolayı baskıya maruz kalıyordu. Evlenmeden yaşanan cinsel birliktelikler hoş karşılanmıyor ve ayıplanıyordu. Cinsellikten açıkça söz etmek bile mümkün değildi. Bu durumun getirdiği cinsel eğitim yetersizliği hem erkek hem de kadının yaşantısında zorluklara neden oluyordu. Günümüzde de bu durumun geçerliliğini koruduğunu biliyoruz. Özellik

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN- Ezgi KAYA

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN Yunan Mitolojisi’nde sık sık karşımıza kadınlar, tanrıçalar çıkar. Hatta bu kadınlar güç savaşçılık ve sembolleri ile bazen erkekleri bile saf dışı bırakabilirler. Örneğin savaşçı, güçlü kimliği ile tanınan Zeyna çok güçlü bir karakter ve mükemmel bir savaş zekâsına sahiptir. Anlatılanlara göre Zeyna o kadar güçlü bir Tanrıçadır ki Tanrıların bile zapt edemediği atlara biner, onlarla uzak diyarlarda savaşır. Baş Tanrı Zeus ve yine güçlü bir karakter olan hikmet tanrıçası, Zeus’un ilk karısı Metis’in kızı olan Athena zekâ ve strateji tanrıçası olarak bilinir. Aynı zamanda Athena sanat ve ilham tanrıçası olarak da bilinir.  Yunan Mitolojisi efsanelerinde de kadın ve kadının mucizeleri sık sık anlatılır. Örneğin Athena’nın Zeus’un kafasının içinden çıktığı ve bu yüzden de Baş Tanrının bütün özelliklerini aldığından bahsedilir. Zeus’un kafası yarılır ve ortaya dans eden, güzelliği ile insanlara ilham veren tanrıça Athena ortaya çıkar ve bütün ölümsüzle