Ana içeriğe atla

KISA BİR ARA ŞİMDİ REKLAMLAR - EMİNE MİRAY BİNGÖL

 

KISA BİR ARA ŞİMDİ REKLAMLAR


    Sevgili Psithoth okuyucularım, 2021 yılının son sayısıyla karşınızdayız. Yeni yıla girmemize sayılı günler kala öncelikle 2022 yılının hepimiz için daha iyi bir yıl olmasını diliyorum. Sevdiklerimiz için yılbaşı hediyeleri, evlerimize yılbaşı süsleri bakmaya başladık. Sokaklar, mağazalar, evler yılbaşı süsleriyle doldu. Yeni yılın heyecanıyla yılbaşı alışverişlerimizi yaparken bu yazımda sizlere reklamların bizler üzerinde etkilerine değineceğim.

    Reklamlar, markaların ürünlerini tanıtması ve ürünün satın alınmasını sağlamak için önemli bir araçtır. Rekabetin yoğun olduğu pazarda markalar farklarını müşterilerine anlatmak ve potansiyel müşteri oluşturmak için reklamları kullanırlar (Summak, Arat, Öztürk). Pazarlamacılar için müşterilerin reklamları nasıl algıladığı çok önemlidir. Müşterinin reklamı algılamasına göre satın alma tutumu değişecektir. Reklamda ürün hakkında bilgilendirilme yapılması tüketicinin reklamı faydalı algılamasına sebep olur (Ayar, Taşer, Erdil). Reklamların bilgilendirici olması gibi eğlendirici olması da tüketicinin ilgisini çeker ve markayla daha yakın ilişki kurar (Ayar, Taşer, Erdil). Tüketicinin markayla yakın ilişki kurması da satın alma davranışını olumlu yönde etkiler. Pazarlamacılar tüketicilerinin kimler olduğunu, neler satın aldıklarını yani müşterilerinin satın almada nasıl bir motivasyonu olduğunu belirleyerek kendilerine bir strateji belirler. Özel günlerde yapılan reklamlar, kampanyalar müşterileri duygusal ve zihinsel olarak etkileyerek onlarda sahte bir ihtiyaç yaratılmasını sağlarlar (Summak, Arat, Öztürk). Özel günlerde reklamların stratejisi “sevgiyi gösterme” üzerine olur. Sevdiklerinizle özel günlerde hediyeleşerek birbirinizi sevdiğinizi gösterirsiniz. Hediye vermek karşılık beklemeden yapılması gerekirken size de gelmediğinde moraliniz bozulur. Aslında hediye verirken karşı tarafı sevginizden dolayı almanız gerekirken bu durum alma-vermeye dönüşür (Summak, Arat, Öztürk). Örneğin, yılbaşı Türk kültürüne ait kutlanılan bir gün olarak görülmemesine rağmen yılbaşı ağacının altında hediyelerimizi koyarak sevdiklerimize sevgimizi gösterdiğimiz bir an olur. Reklamlarda örtük mesajlarla özel günlerde sevgimizi göstermemiz için hediye almamız gerektiğini vurgularlar (Summak, Arat, Öztürk).


    Reklamların insanların üstünde etkilerinin belirlenmesinde kuşaklara göre farklılıklar vardır. Markalar kuşaklara göre farklı stratejiler belirler. Kuşakların, istekleri, satın almada etkileyen faktörleri, ihtiyaçları ve satın almak için kullandıkları araçlar farklıdır. X kuşağı 1965- 1979 yılları arasında doğanları kapsar. Bu kuşakta doğan insanlar o dönemde yaşadıklarından dolayı daha çok değerlere önem verirler ve güven duygusu onlar için önemlidir (KARAMAN, 2021). Bu yüzden markalar bu kuşak insanına güven vermeleri ve onlar için şüpheleri ortadan kaldırmaları gerek. Bu kuşak daha çok temel ihtiyaçlar barınma, yiyecek, giyim ve eğlence alanlarında satın alma davranışları gösterirler (KARAMAN, 2021). Onlar için tavsiyeler önemlidir ve güven duydukları markalarla devam ederler. Onlara yönelik satış yapmak isteyen markalarda reklamlarda bu unsurlara dikkat çekerler. Y kuşağı genelde 1980-1994 yılları arasında doğanları kapsar. Y kuşağı teknoloji ile büyüdüğü için yeni gelişmelere hızlıca adapte olup hızlıca tüketirler. Markalar Y kuşağının dikkatini çekmek için yeni gelişmeleri sürekli takip etmeleri gerek ve trendlere göre yeni ürünler çıkarmaları gerek (KARAMAN, 2021). Reklamlarda trend olanlar üzerinden ve sosyal medya üzerinden döner. Z kuşağı 1995 sonrası doğanları kapsar. Akıllı telefonlar ve tabletlerle büyümüşlerdir. Y ve Z kuşağı satın alacaklarının ürünlerinin renk ve ambalajından etkilenir ve haz duymalarını sağlanması önemlidir (KARAMAN, 2021). Reklamlarda onlarda satın alırken haz duygusunu hissetmelerini sağlayacak stratejiler belirlerler.

    Reklamlarda yapılan algı yönetimi kültürlere ve hedef kitlesine göre değişir. Bazı ürünlerde bilgilendirici reklamlarla satın almayı arttırırken bazı reklamlarda duygusal olarak etkilemeyi hedeflerler. Kullandıkları sloganlarla akılda kalmayı, reklamlarda oynayan ünlülülerle güven duygusu oluşturmayı, sosyal medyada ünlü olan kişilere ürünü kullandırarak satın almayı arttırmayı hedeflerler. Özel günler, markalar için satın almanın artması için önemli fırsat sunar. Reklamlar, arkadaşlarınıza, annenize, babanıza, sevgilinize sevginizi göstermek için en iyi şeyin onlar için aldığınız hediye olduğunu size kabul ettirirler. Unutmamalıyız ki sevgimizi gösteren şey maddi şeyler değil düşünceli davranışlarımızdır ve bunu tek bir günle değil her gün yapmalıyız. Yılbaşı gecenizin mükemmel geçmesine değil tüm yılınızın güzel geçmesine odaklanmanızı diliyorum. Herkese mutlu ve sağlıklı bir yıl dilerim. Seneye görüşürüz sevgili okuyucularım😊

Bir sonraki yazıma kadar musmutlu günler dilerim sizlere... Emine Miray Bingöl

KAYNAKÇA

    Ayar, B., Taşer, S., & Erdil, T. S. İZLEYİCİ ALGISI BİLEŞENLERİNİN REKLAMA YÖNELİK TUTUM VE SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (27), 105-122.

    KARAMAN, D. (2021). TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİNDE ETKİLİ OLAN DUYGULAR VE NEDENLERİN KUŞAKLAR KAPSAMINDA İNCELENMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 107-119.

    SUMMAK, M. E., ARAT, T., & ÖZTÜRK, Y. TÜKETİM KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA KADINLARIN YILBAŞI ALIŞVERİŞ DENEYİMLERİ ÜZERİNE KONYA İLİNDE BİR ARAŞTIRMA. YAYIN EVİ.

Yorumlar

POPÜLER YAZILAR

GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM: FRACTURED- DORUKHAN SAĞLAM

  GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM:  FRACTURED Beynimize ne kadar güvenebiliriz? Biz mi beynimizi yönetiriz yoksa o mu bizi yönetir? Zihnimiz gerçekleri bile saptırabilecek kadar güçlü müdür?  Fractured filmi boyunca işte tam da bu soruları soracaksınız kendinize. Zaman zaman ne olduğu konusunda karmaşaya düşebilir, ne olduğunu tam anlamlandıramayabilirsiniz. Kimi zaman ise tam her şeyin açıklandığını düşündüğünüzde bir sonraki sahne tüm fikirlerinizi altüst edebilir. Gizem, gerilim ve psikoloji konulu filmler ilginizi çekiyorsa bu film tam da size göre olacaktır. Film, evli bir çiftin yolculuğu ile başlamaktadır. Ray ve Joanne Monroe ufak kızları Peri ile birlikte seyahat ederken bir benzin istasyonunda mola verirler. Bu benzin istasyonunda mola verdikleri sırada kızları bir kaza geçirir. Peri inşaat alanının kenarında dururken bir köpek gelir, Ray köpeği korkutmak için taş atsa da köpek Peri’nin üzerine giderek onu korkutur ve korkarak geri kaçan Peri inşaat çukuruna düşer

GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM)- ÖZGE CEYLAN

  GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM) Good Will Hunting  Türkçe ismi ile Can Dostum    Matt Damon  ve  Ben Affleck 'i n senaryosunu yazmış olduğu,   Robin Williams ’ın başrolünü oynadığı Oscar Ödülü almış bir filmdir.  Film de yer alan oyuncu Matt Damon ve Ben Affleck Hollywood Sinema dünyasında önemli bir noktaya gelmekle beraber Film ile En iyi Senaryo ödülünü almışlardır Bu ödül ile birlikte sinema yaşamının bir çok alanında yer almışlar ve performanslarını sergilemişlerdir. Geçmişten günümüze filmler ele alındığında psikoloji, eğitim gibi insan ve toplumu ele alan birbirinden farklı birçok alanda filmlerden yararlanmaktadır. Bu nedenle  psikoloji sahasında da kullanılmaktadır  Filmler baktığımız zaman bireyin yaşamını yansıtmak ile beraber kimi zaman kişilerin gerçek yaşam öyküsünden yararlanılarak oluşturulmaktadır.   Filmler alanda fazlasıyla kullanılmaya başlamaktadır şöyle ki sinema terapisi terapi içerisinde yardımcı bir araç olarak kullanılmaktadır. Aynı zamanda filmlerin insan

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ-ROJDA ÇELİK

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ Aşk şairlerin uydurmasıdır, demiştir Ursula K. Le Guin Malafrena adlı romanında. Peki, şairlerin anlam yüklemeleri sonucu mu aşk insan hayatında bu kadar değerli olmuştur, yoksa aşkın insan hayatında bu kadar değerli olması mı şairleri yazmaya yöneltmiştir. Bu soruların cevabını bilmemekle beraber gelin Freud’un “Aşkın Psikolojisi” kitabını inceleyerek bu konuya ışık tutmaya çalışalım. Freud denince hemen hemen herkesin aklına cinsellik gelir. Çünkü psikoloji ile ilişkili çoğu kavramı cinsellik temelinde açıklamıştır. Aşk kavramı da bunlara dâhildir.  Freud’un yaşadığı dönemde cinsellik, toplumun ahlaki değerlerinden dolayı baskıya maruz kalıyordu. Evlenmeden yaşanan cinsel birliktelikler hoş karşılanmıyor ve ayıplanıyordu. Cinsellikten açıkça söz etmek bile mümkün değildi. Bu durumun getirdiği cinsel eğitim yetersizliği hem erkek hem de kadının yaşantısında zorluklara neden oluyordu. Günümüzde de bu durumun geçerliliğini koruduğunu biliyoruz. Özellik

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN- Ezgi KAYA

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN Yunan Mitolojisi’nde sık sık karşımıza kadınlar, tanrıçalar çıkar. Hatta bu kadınlar güç savaşçılık ve sembolleri ile bazen erkekleri bile saf dışı bırakabilirler. Örneğin savaşçı, güçlü kimliği ile tanınan Zeyna çok güçlü bir karakter ve mükemmel bir savaş zekâsına sahiptir. Anlatılanlara göre Zeyna o kadar güçlü bir Tanrıçadır ki Tanrıların bile zapt edemediği atlara biner, onlarla uzak diyarlarda savaşır. Baş Tanrı Zeus ve yine güçlü bir karakter olan hikmet tanrıçası, Zeus’un ilk karısı Metis’in kızı olan Athena zekâ ve strateji tanrıçası olarak bilinir. Aynı zamanda Athena sanat ve ilham tanrıçası olarak da bilinir.  Yunan Mitolojisi efsanelerinde de kadın ve kadının mucizeleri sık sık anlatılır. Örneğin Athena’nın Zeus’un kafasının içinden çıktığı ve bu yüzden de Baş Tanrının bütün özelliklerini aldığından bahsedilir. Zeus’un kafası yarılır ve ortaya dans eden, güzelliği ile insanlara ilham veren tanrıça Athena ortaya çıkar ve bütün ölümsüzle