Ana içeriğe atla

KISA BİR ARA ŞİMDİ REKLAMLAR - EMİNE MİRAY BİNGÖL

 

KISA BİR ARA ŞİMDİ REKLAMLAR


    Sevgili Psithoth okuyucularım, 2021 yılının son sayısıyla karşınızdayız. Yeni yıla girmemize sayılı günler kala öncelikle 2022 yılının hepimiz için daha iyi bir yıl olmasını diliyorum. Sevdiklerimiz için yılbaşı hediyeleri, evlerimize yılbaşı süsleri bakmaya başladık. Sokaklar, mağazalar, evler yılbaşı süsleriyle doldu. Yeni yılın heyecanıyla yılbaşı alışverişlerimizi yaparken bu yazımda sizlere reklamların bizler üzerinde etkilerine değineceğim.

    Reklamlar, markaların ürünlerini tanıtması ve ürünün satın alınmasını sağlamak için önemli bir araçtır. Rekabetin yoğun olduğu pazarda markalar farklarını müşterilerine anlatmak ve potansiyel müşteri oluşturmak için reklamları kullanırlar (Summak, Arat, Öztürk). Pazarlamacılar için müşterilerin reklamları nasıl algıladığı çok önemlidir. Müşterinin reklamı algılamasına göre satın alma tutumu değişecektir. Reklamda ürün hakkında bilgilendirilme yapılması tüketicinin reklamı faydalı algılamasına sebep olur (Ayar, Taşer, Erdil). Reklamların bilgilendirici olması gibi eğlendirici olması da tüketicinin ilgisini çeker ve markayla daha yakın ilişki kurar (Ayar, Taşer, Erdil). Tüketicinin markayla yakın ilişki kurması da satın alma davranışını olumlu yönde etkiler. Pazarlamacılar tüketicilerinin kimler olduğunu, neler satın aldıklarını yani müşterilerinin satın almada nasıl bir motivasyonu olduğunu belirleyerek kendilerine bir strateji belirler. Özel günlerde yapılan reklamlar, kampanyalar müşterileri duygusal ve zihinsel olarak etkileyerek onlarda sahte bir ihtiyaç yaratılmasını sağlarlar (Summak, Arat, Öztürk). Özel günlerde reklamların stratejisi “sevgiyi gösterme” üzerine olur. Sevdiklerinizle özel günlerde hediyeleşerek birbirinizi sevdiğinizi gösterirsiniz. Hediye vermek karşılık beklemeden yapılması gerekirken size de gelmediğinde moraliniz bozulur. Aslında hediye verirken karşı tarafı sevginizden dolayı almanız gerekirken bu durum alma-vermeye dönüşür (Summak, Arat, Öztürk). Örneğin, yılbaşı Türk kültürüne ait kutlanılan bir gün olarak görülmemesine rağmen yılbaşı ağacının altında hediyelerimizi koyarak sevdiklerimize sevgimizi gösterdiğimiz bir an olur. Reklamlarda örtük mesajlarla özel günlerde sevgimizi göstermemiz için hediye almamız gerektiğini vurgularlar (Summak, Arat, Öztürk).


    Reklamların insanların üstünde etkilerinin belirlenmesinde kuşaklara göre farklılıklar vardır. Markalar kuşaklara göre farklı stratejiler belirler. Kuşakların, istekleri, satın almada etkileyen faktörleri, ihtiyaçları ve satın almak için kullandıkları araçlar farklıdır. X kuşağı 1965- 1979 yılları arasında doğanları kapsar. Bu kuşakta doğan insanlar o dönemde yaşadıklarından dolayı daha çok değerlere önem verirler ve güven duygusu onlar için önemlidir (KARAMAN, 2021). Bu yüzden markalar bu kuşak insanına güven vermeleri ve onlar için şüpheleri ortadan kaldırmaları gerek. Bu kuşak daha çok temel ihtiyaçlar barınma, yiyecek, giyim ve eğlence alanlarında satın alma davranışları gösterirler (KARAMAN, 2021). Onlar için tavsiyeler önemlidir ve güven duydukları markalarla devam ederler. Onlara yönelik satış yapmak isteyen markalarda reklamlarda bu unsurlara dikkat çekerler. Y kuşağı genelde 1980-1994 yılları arasında doğanları kapsar. Y kuşağı teknoloji ile büyüdüğü için yeni gelişmelere hızlıca adapte olup hızlıca tüketirler. Markalar Y kuşağının dikkatini çekmek için yeni gelişmeleri sürekli takip etmeleri gerek ve trendlere göre yeni ürünler çıkarmaları gerek (KARAMAN, 2021). Reklamlarda trend olanlar üzerinden ve sosyal medya üzerinden döner. Z kuşağı 1995 sonrası doğanları kapsar. Akıllı telefonlar ve tabletlerle büyümüşlerdir. Y ve Z kuşağı satın alacaklarının ürünlerinin renk ve ambalajından etkilenir ve haz duymalarını sağlanması önemlidir (KARAMAN, 2021). Reklamlarda onlarda satın alırken haz duygusunu hissetmelerini sağlayacak stratejiler belirlerler.

    Reklamlarda yapılan algı yönetimi kültürlere ve hedef kitlesine göre değişir. Bazı ürünlerde bilgilendirici reklamlarla satın almayı arttırırken bazı reklamlarda duygusal olarak etkilemeyi hedeflerler. Kullandıkları sloganlarla akılda kalmayı, reklamlarda oynayan ünlülülerle güven duygusu oluşturmayı, sosyal medyada ünlü olan kişilere ürünü kullandırarak satın almayı arttırmayı hedeflerler. Özel günler, markalar için satın almanın artması için önemli fırsat sunar. Reklamlar, arkadaşlarınıza, annenize, babanıza, sevgilinize sevginizi göstermek için en iyi şeyin onlar için aldığınız hediye olduğunu size kabul ettirirler. Unutmamalıyız ki sevgimizi gösteren şey maddi şeyler değil düşünceli davranışlarımızdır ve bunu tek bir günle değil her gün yapmalıyız. Yılbaşı gecenizin mükemmel geçmesine değil tüm yılınızın güzel geçmesine odaklanmanızı diliyorum. Herkese mutlu ve sağlıklı bir yıl dilerim. Seneye görüşürüz sevgili okuyucularım😊

Bir sonraki yazıma kadar musmutlu günler dilerim sizlere... Emine Miray Bingöl

KAYNAKÇA

    Ayar, B., Taşer, S., & Erdil, T. S. İZLEYİCİ ALGISI BİLEŞENLERİNİN REKLAMA YÖNELİK TUTUM VE SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (27), 105-122.

    KARAMAN, D. (2021). TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİNDE ETKİLİ OLAN DUYGULAR VE NEDENLERİN KUŞAKLAR KAPSAMINDA İNCELENMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 107-119.

    SUMMAK, M. E., ARAT, T., & ÖZTÜRK, Y. TÜKETİM KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA KADINLARIN YILBAŞI ALIŞVERİŞ DENEYİMLERİ ÜZERİNE KONYA İLİNDE BİR ARAŞTIRMA. YAYIN EVİ.

Yorumlar

POPÜLER YAZILAR

NÖROPSİKOLOJİ- Zeynep Şevval BÜYÜKİZGİ

NÖROPSİKOLOJİ Nöropsikoloji Nedir? Psikoloji bilimi, birçok alt dalı olan çok yönlü bir bilim dalıdır. Psikologlar “Örgütsel Psikoloji’den Sosyal Psikoloji’ye”, kendi ilgi ve uzmanlıklarına göre çeşitli alanlarda çalışma imkanına sahiptirler. Nöropsikoloji de bu alanlardan biridir ve alanın diğer alt dallarına göre daha interdisipliner bir yaklaşımla çalışmayı gerektirir. Genel bir tanım olarak nöropsikoloji, beynin yapı ve fonksiyonlarının belirli psikolojik olaylarla olan ilişkisini anlamayı hedefleyen bir psikoloji dalıdır ve psikiyatri, sinirbilim, nöroloji gibi bilim dallarıyla disiplinler arası bir çalışma sergilemektedir. Nöropsikologlar insan zihnini anlamaya çalışırken biyolojik verilerden faydalanırlar. Bunu yaparken sıkça hormonal verilerin ölçümlerinden ve beyin görüntülemelerinden destek alırlar. Beyin faaliyetlerini ölçen ve bu alanda karşımıza en çok çıkan cihazlar “EEG (Elektroensefalografi)” ve “fMRI (fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme)”dır. EEG; be

YOU DİZİSİ PSİKOLOJİK ANALİZİ- MERVE CEREN ŞAFAK

YOU DİZİSİ PSİKOLOJİK ANALİZİ   Duygularımız nelere yol açar? Nasıl sonuçlar doğurur? Duygularımız, bedenimizi ve davranışlarımızı yönlendirebilir. Bazı bireyler duygularını ifade etmeyi yanlış bulur ya da çekinir. Oysa ki o duyguları benimsemeli, kabul etmeliyiz çünkü o duygular bizi biz yapanlardır. Onları hiçe saydıkça bedenimizde olan yerlerini hissetmedikçe daha büyük sorunlar yaşayabiliriz.  Peki bunların YOU dizisiyle ne alakası var? Dünya bu kadar zorlu bir yıldan geçerken bir çoğumuz evlerde yeni diziler izlemeye başladık bu dizilerden bir tanesi de YOU. Dizi birçok insanı etkisi altına aldı ve konusu ile oldukça dikkat çekti. You dizisinin ana karakteri olan Joe Glodberg saplantılı, takipçi bir kişiliği canlandırmakta ve sevdikleri için tüm değer ve yargıları ortadan kaldıran, ilişki dinamiklerini sarsan bir karakterdir. Dizinin bir diğer ana karakteri olan Beck ise yazar olmak isteyen ancak önünde birçok engel bulunan bir kadındır. Jou Glodberg, Beck ile tanıştıktan sonra on

ERTUĞRUL TAŞ İLE CİNSEL TERAPİ VE PARAFİLİ BOZUKLUKLARI ÜZERİNE RÖPORTAJ-BERRAK ÇAKIROĞLU

                                                                             Öncelikle röportaj teklifimizi kabul ederek bize zaman ayırdığınız için çok teşekkür ederiz.  1. Sizi daha iyi tanıyabilmemiz için kendinizden bahsedebilir misiniz? Psikoloji lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimimi Belçika’da Université Catholique de Louvain’de (UCL) yaptım ve uzun süre Belçika’da klinik psikolog olarak çalıştım. Belçika Psikologlar komisyonu üyesiyim.  Kariyerimin ilk başlarında göçmenlerle çalışmaya başladım. 100’den fazla uyruktan insanla psikoterapi yapma imkânı buldum. Dolayısıyla ilk başlarda daha çok göçle ilgili konulara odaklandım ve bu alanda kendimi geliştirme fırsatı buldum. Özellikle Türkiye’den Belçika ve diğer Batı Avrupa ülkelerine göç etmiş Türk vatandaşlarıyla yoğun olarak çalıştım. Evlilik ve çift ilişkileriyle ilgili gözlemlerimi temel alarak doktora programına yazıldım. Doktora eğitimi sürecinde evlilikler, toplumsal cinsiyet, cinsellik ve cinsel bozuklukların tedavil

ZİNDAN ADASI-ÖZDEN NUR KARPINAR

ZİNDAN ADASI “Canavar olarak yaşamak mı yoksa iyi bir insan olarak ölmek mi?” Filmler “eğlenmek” için izlenir. “Film analizleri” ise film izlenir mi diye bir göz atılır. Eğer bakış açınız bu ise biraz değiştirelim. Filmler teorilerden, güzelliklerden, kötülüklerden, yaşamdan, bilimden, ütopyalardan, distopyalardan, izahı olmayan şeyin bazen mizahından söz eder. Aklınıza gelen ve gelmeyen her şey bu yedinci sanatın içeriğini oluşturur. Düşündürür, sorgulatır, hayran bıraktırır. Filmler sadece eğlendirmez, filmler baktığımız ama göremediğimiz dünya ve dünya dışını ele alırlar. Zindan Adası filmi tam olarak öyle bir filmdir. Orijinal ismi ile “Shutter Island” Leonardo DiCaprio’nun başrolünde yer aldığı 2010 yapımı filmdir. Leonardo DiCaprio’nun canlandırdığı Teddy karakterinin hikayesini izleriz en temelde ve onun üzerine birçok hikâye koyarız. Film başlarken pek çok kere “Psikoloji mi? Nerede?” sorusunu kendimize yöneltmemize sebep olur. Çünkü yalnızca akıl hastanesinde suçlu hastaların