Ana içeriğe atla

SOSYAL MEDYA VE TÜKETİM-ALİ AKBULUT


 Sosyal Medya ve Tüketim

Hepinize merhaba değerli Psıthoht okurları. Uzadıkça dayanılması güç bir durum alan bu pandemi döneminde umarım sizin ve sevdiklerinizin sağlığı ve morali yerindedir.  Bu sayımızda sosyal medya konusunu işleyeceğiz, acaba çoğumuzun hayatında olan sosyal medya uygulamaları tüketim alışkanlıklarımızı nasıl etkiliyor?


Aslında sosyal medya insanların hayatına çok hızlı bir şekilde girip bu hızla orantılı olarak hayatlarımızda değişikliklere neden oldu. Bundan 30-40 yıl öncesini düşünmeye hiç gerek yok bence. 10-15 yıl öncesini hayal etmeye çalışın. Tüketim davranışlarımızı etkileyen şeyler bizzat somut olarak etrafımızda var olan bir mağazanın önünden geçerken vitrinde gözümüze çarpan bir ürün, karşı komşumuzun alıp gördüğümüz zaman hoşumuza giden şeyler, akşamları ailemizle hep beraber soluksuz izlediğimiz dizinin verdiği reklam arasının bitmesini beklerken karşımıza çıkan televizyon reklamları... Bu örnekleri bu çerçevede ne kadar arttırabiliriz bilemiyorum. Tabii bir de Almanya’dan yaz aylarında ülkeyi ziyaret eden gurbetçi vatandaşlarımızda gördüğümüz ve vay be dediğimiz ürünler, hoş o gördüğümüz ürünlere de kolay ulaşabiliyor muyduk bundan da emin değilim.
Sosyal medya platformları her yaştan kadın ve erkeğe, hayalini kurduğu hayatı yaşayanlarla mesafesini bir tık uzağa kadar düşürdü. Onlarca sosyal medya uygulamasında hayal ettiğiniz şeyleri yaşayan binlerce insan ve bu insanlar sayesinde aslında bu tür şeylerin çok da gerçekleşmesi uzak olmayan şeyler olduğu düşüncesi... Kapılmaktan kendini alıkoyamıyor insan. Sosyal medya hayatımızda bu kadar yoğun bir şekilde olmadığı zamanlar bir şeylere ulaşmak için, bir şeyler görüp beğenmek için, yeni şeyler keşfedip ona sahip olabilmek için enerji harcamamız gerekiyordu. Ama artık öyle mi? Hangimizin işine gelmiyor oturduğumuz yerden bir mağaza reklamına denk gelip mağazayı avucumuzun içine sığdırıp istediğimiz hatta hiç aklımızda yokken sırf çok satanlarda olup da yorumlarını okuyup merak ettiğimiz bir ürünün ayağımıza gelmesi? 
Hayranı olduğumuz ünlülerin yaşam şartlarına, giydiklerine, yediklerine, gittikleri yerlere sosyal medya hayatlarımıza bu kadar nüfuz etmeden önce ne kadar ilgiliydik ya da bunlar hakkında ne kadar bilgi sahibiydik? Bir süre önce bu tür konular hakkında sadece magazin programları sayesinde fikir sahibi olabiliyorduk. Hoş onlarda sanırım daha çok hayranı olduğumuz kişilerin gece hayatına ve aşk hayatına odaklanıyordu sanki. Sosyal medya sayesinde bu tür kişilerin taktıkları küpeden giydikleri ayakkabıya kadar haberdar oluyoruz artık. Hatta o hayranı olduğumuz kişiler adeta yürüyen bir reklam panosu oldu neredeyse. E tabi bu da tüketim davranışlarımızı etkilemiyor mu sizce? 
Uzun lafın kısası artık bir şey görüp ona sahip olma isteği için ne televizyon reklamlarına ne yan komşumuza ne de 3000 km ötedeki bir ülkeden gelen akrabalarımıza ihtiyacımız var. Her şey gözümüzün önünde elimizin altında. Bir Kore film yıldızına hayran mısın? Hop gir sosyal medya profiline, üzerine giydiği ceket çok mu güzel? Ara, bul ve bir tık... Sabret bir aksama olmazsa kargon Çin’den çıktıktan 1 ay sonra kapında. Bu arada ara ve bul dedim ama çok da aramanıza gerek onlar sizin için link bırakıyor zaten yukarı kaydırmanız yeterli
 
ALİ AKBULUT

Yorumlar

POPÜLER YAZILAR

GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM: FRACTURED- DORUKHAN SAĞLAM

  GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM:  FRACTURED Beynimize ne kadar güvenebiliriz? Biz mi beynimizi yönetiriz yoksa o mu bizi yönetir? Zihnimiz gerçekleri bile saptırabilecek kadar güçlü müdür?  Fractured filmi boyunca işte tam da bu soruları soracaksınız kendinize. Zaman zaman ne olduğu konusunda karmaşaya düşebilir, ne olduğunu tam anlamlandıramayabilirsiniz. Kimi zaman ise tam her şeyin açıklandığını düşündüğünüzde bir sonraki sahne tüm fikirlerinizi altüst edebilir. Gizem, gerilim ve psikoloji konulu filmler ilginizi çekiyorsa bu film tam da size göre olacaktır. Film, evli bir çiftin yolculuğu ile başlamaktadır. Ray ve Joanne Monroe ufak kızları Peri ile birlikte seyahat ederken bir benzin istasyonunda mola verirler. Bu benzin istasyonunda mola verdikleri sırada kızları bir kaza geçirir. Peri inşaat alanının kenarında dururken bir köpek gelir, Ray köpeği korkutmak için taş atsa da köpek Peri’nin üzerine giderek onu korkutur ve korkarak geri kaçan Peri inşaat çukuruna düşer

GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM)- ÖZGE CEYLAN

  GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM) Good Will Hunting  Türkçe ismi ile Can Dostum    Matt Damon  ve  Ben Affleck 'i n senaryosunu yazmış olduğu,   Robin Williams ’ın başrolünü oynadığı Oscar Ödülü almış bir filmdir.  Film de yer alan oyuncu Matt Damon ve Ben Affleck Hollywood Sinema dünyasında önemli bir noktaya gelmekle beraber Film ile En iyi Senaryo ödülünü almışlardır Bu ödül ile birlikte sinema yaşamının bir çok alanında yer almışlar ve performanslarını sergilemişlerdir. Geçmişten günümüze filmler ele alındığında psikoloji, eğitim gibi insan ve toplumu ele alan birbirinden farklı birçok alanda filmlerden yararlanmaktadır. Bu nedenle  psikoloji sahasında da kullanılmaktadır  Filmler baktığımız zaman bireyin yaşamını yansıtmak ile beraber kimi zaman kişilerin gerçek yaşam öyküsünden yararlanılarak oluşturulmaktadır.   Filmler alanda fazlasıyla kullanılmaya başlamaktadır şöyle ki sinema terapisi terapi içerisinde yardımcı bir araç olarak kullanılmaktadır. Aynı zamanda filmlerin insan

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ-ROJDA ÇELİK

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ Aşk şairlerin uydurmasıdır, demiştir Ursula K. Le Guin Malafrena adlı romanında. Peki, şairlerin anlam yüklemeleri sonucu mu aşk insan hayatında bu kadar değerli olmuştur, yoksa aşkın insan hayatında bu kadar değerli olması mı şairleri yazmaya yöneltmiştir. Bu soruların cevabını bilmemekle beraber gelin Freud’un “Aşkın Psikolojisi” kitabını inceleyerek bu konuya ışık tutmaya çalışalım. Freud denince hemen hemen herkesin aklına cinsellik gelir. Çünkü psikoloji ile ilişkili çoğu kavramı cinsellik temelinde açıklamıştır. Aşk kavramı da bunlara dâhildir.  Freud’un yaşadığı dönemde cinsellik, toplumun ahlaki değerlerinden dolayı baskıya maruz kalıyordu. Evlenmeden yaşanan cinsel birliktelikler hoş karşılanmıyor ve ayıplanıyordu. Cinsellikten açıkça söz etmek bile mümkün değildi. Bu durumun getirdiği cinsel eğitim yetersizliği hem erkek hem de kadının yaşantısında zorluklara neden oluyordu. Günümüzde de bu durumun geçerliliğini koruduğunu biliyoruz. Özellik

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN- Ezgi KAYA

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN Yunan Mitolojisi’nde sık sık karşımıza kadınlar, tanrıçalar çıkar. Hatta bu kadınlar güç savaşçılık ve sembolleri ile bazen erkekleri bile saf dışı bırakabilirler. Örneğin savaşçı, güçlü kimliği ile tanınan Zeyna çok güçlü bir karakter ve mükemmel bir savaş zekâsına sahiptir. Anlatılanlara göre Zeyna o kadar güçlü bir Tanrıçadır ki Tanrıların bile zapt edemediği atlara biner, onlarla uzak diyarlarda savaşır. Baş Tanrı Zeus ve yine güçlü bir karakter olan hikmet tanrıçası, Zeus’un ilk karısı Metis’in kızı olan Athena zekâ ve strateji tanrıçası olarak bilinir. Aynı zamanda Athena sanat ve ilham tanrıçası olarak da bilinir.  Yunan Mitolojisi efsanelerinde de kadın ve kadının mucizeleri sık sık anlatılır. Örneğin Athena’nın Zeus’un kafasının içinden çıktığı ve bu yüzden de Baş Tanrının bütün özelliklerini aldığından bahsedilir. Zeus’un kafası yarılır ve ortaya dans eden, güzelliği ile insanlara ilham veren tanrıça Athena ortaya çıkar ve bütün ölümsüzle