Sosyal Medya ve Tüketim
Hepinize merhaba değerli Psıthoht okurları. Uzadıkça dayanılması güç bir durum alan bu pandemi döneminde umarım sizin ve sevdiklerinizin sağlığı ve morali yerindedir. Bu sayımızda sosyal medya konusunu işleyeceğiz, acaba çoğumuzun hayatında olan sosyal medya uygulamaları tüketim alışkanlıklarımızı nasıl etkiliyor?
Aslında sosyal medya insanların hayatına çok hızlı bir şekilde girip bu hızla orantılı olarak hayatlarımızda değişikliklere neden oldu. Bundan 30-40 yıl öncesini düşünmeye hiç gerek yok bence. 10-15 yıl öncesini hayal etmeye çalışın. Tüketim davranışlarımızı etkileyen şeyler bizzat somut olarak etrafımızda var olan bir mağazanın önünden geçerken vitrinde gözümüze çarpan bir ürün, karşı komşumuzun alıp gördüğümüz zaman hoşumuza giden şeyler, akşamları ailemizle hep beraber soluksuz izlediğimiz dizinin verdiği reklam arasının bitmesini beklerken karşımıza çıkan televizyon reklamları... Bu örnekleri bu çerçevede ne kadar arttırabiliriz bilemiyorum. Tabii bir de Almanya’dan yaz aylarında ülkeyi ziyaret eden gurbetçi vatandaşlarımızda gördüğümüz ve vay be dediğimiz ürünler, hoş o gördüğümüz ürünlere de kolay ulaşabiliyor muyduk bundan da emin değilim.
Sosyal medya platformları her yaştan kadın ve erkeğe, hayalini kurduğu hayatı yaşayanlarla mesafesini bir tık uzağa kadar düşürdü. Onlarca sosyal medya uygulamasında hayal ettiğiniz şeyleri yaşayan binlerce insan ve bu insanlar sayesinde aslında bu tür şeylerin çok da gerçekleşmesi uzak olmayan şeyler olduğu düşüncesi... Kapılmaktan kendini alıkoyamıyor insan. Sosyal medya hayatımızda bu kadar yoğun bir şekilde olmadığı zamanlar bir şeylere ulaşmak için, bir şeyler görüp beğenmek için, yeni şeyler keşfedip ona sahip olabilmek için enerji harcamamız gerekiyordu. Ama artık öyle mi? Hangimizin işine gelmiyor oturduğumuz yerden bir mağaza reklamına denk gelip mağazayı avucumuzun içine sığdırıp istediğimiz hatta hiç aklımızda yokken sırf çok satanlarda olup da yorumlarını okuyup merak ettiğimiz bir ürünün ayağımıza gelmesi?
Hayranı olduğumuz ünlülerin yaşam şartlarına, giydiklerine, yediklerine, gittikleri yerlere sosyal medya hayatlarımıza bu kadar nüfuz etmeden önce ne kadar ilgiliydik ya da bunlar hakkında ne kadar bilgi sahibiydik? Bir süre önce bu tür konular hakkında sadece magazin programları sayesinde fikir sahibi olabiliyorduk. Hoş onlarda sanırım daha çok hayranı olduğumuz kişilerin gece hayatına ve aşk hayatına odaklanıyordu sanki. Sosyal medya sayesinde bu tür kişilerin taktıkları küpeden giydikleri ayakkabıya kadar haberdar oluyoruz artık. Hatta o hayranı olduğumuz kişiler adeta yürüyen bir reklam panosu oldu neredeyse. E tabi bu da tüketim davranışlarımızı etkilemiyor mu sizce?
Uzun lafın kısası artık bir şey görüp ona sahip olma isteği için ne televizyon reklamlarına ne yan komşumuza ne de 3000 km ötedeki bir ülkeden gelen akrabalarımıza ihtiyacımız var. Her şey gözümüzün önünde elimizin altında. Bir Kore film yıldızına hayran mısın? Hop gir sosyal medya profiline, üzerine giydiği ceket çok mu güzel? Ara, bul ve bir tık... Sabret bir aksama olmazsa kargon Çin’den çıktıktan 1 ay sonra kapında. Bu arada ara ve bul dedim ama çok da aramanıza gerek onlar sizin için link bırakıyor zaten yukarı kaydırmanız yeterli
Sosyal medya platformları her yaştan kadın ve erkeğe, hayalini kurduğu hayatı yaşayanlarla mesafesini bir tık uzağa kadar düşürdü. Onlarca sosyal medya uygulamasında hayal ettiğiniz şeyleri yaşayan binlerce insan ve bu insanlar sayesinde aslında bu tür şeylerin çok da gerçekleşmesi uzak olmayan şeyler olduğu düşüncesi... Kapılmaktan kendini alıkoyamıyor insan. Sosyal medya hayatımızda bu kadar yoğun bir şekilde olmadığı zamanlar bir şeylere ulaşmak için, bir şeyler görüp beğenmek için, yeni şeyler keşfedip ona sahip olabilmek için enerji harcamamız gerekiyordu. Ama artık öyle mi? Hangimizin işine gelmiyor oturduğumuz yerden bir mağaza reklamına denk gelip mağazayı avucumuzun içine sığdırıp istediğimiz hatta hiç aklımızda yokken sırf çok satanlarda olup da yorumlarını okuyup merak ettiğimiz bir ürünün ayağımıza gelmesi?
Hayranı olduğumuz ünlülerin yaşam şartlarına, giydiklerine, yediklerine, gittikleri yerlere sosyal medya hayatlarımıza bu kadar nüfuz etmeden önce ne kadar ilgiliydik ya da bunlar hakkında ne kadar bilgi sahibiydik? Bir süre önce bu tür konular hakkında sadece magazin programları sayesinde fikir sahibi olabiliyorduk. Hoş onlarda sanırım daha çok hayranı olduğumuz kişilerin gece hayatına ve aşk hayatına odaklanıyordu sanki. Sosyal medya sayesinde bu tür kişilerin taktıkları küpeden giydikleri ayakkabıya kadar haberdar oluyoruz artık. Hatta o hayranı olduğumuz kişiler adeta yürüyen bir reklam panosu oldu neredeyse. E tabi bu da tüketim davranışlarımızı etkilemiyor mu sizce?
Uzun lafın kısası artık bir şey görüp ona sahip olma isteği için ne televizyon reklamlarına ne yan komşumuza ne de 3000 km ötedeki bir ülkeden gelen akrabalarımıza ihtiyacımız var. Her şey gözümüzün önünde elimizin altında. Bir Kore film yıldızına hayran mısın? Hop gir sosyal medya profiline, üzerine giydiği ceket çok mu güzel? Ara, bul ve bir tık... Sabret bir aksama olmazsa kargon Çin’den çıktıktan 1 ay sonra kapında. Bu arada ara ve bul dedim ama çok da aramanıza gerek onlar sizin için link bırakıyor zaten yukarı kaydırmanız yeterli
ALİ AKBULUT
Yorumlar
Yorum Gönder