Ana içeriğe atla

PSITHOTH’TAN BİR BİLDİRİMİNİZ VAR:SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI-BERRAK ÇAKIROĞLU


                          PSITHOTH’tan Bir Bildiriminiz Var – Sosyal Medya Bağımlılığı

Bu yazıdan nasıl haberdar oldunuz? Instagram ya da Twitter aracılığı ile mi yoksa web sitesini kontrol ederek mi? Gün içerisinde kaç kez akıllı telefonunuzdaki bildirimleri kontrol ediyor ve kaç dakika ya da  saat sosyal medyada vakit geçiriyorsunuz, bu sürede hangi uygulamaları kullanıyorsunuz ve kullanma amaçlarınız neler? Muhtemelen pek çoğunuzun akıllı telefonunda bunu kontrol etmenize yardımcı olan çeşitli uygulamalar bulunmaktadır ve bu soruları daha önce kendinize sormuşsunuzdur. Peki verdiğiniz yanıtlar sizi ne derecede memnun ya da rahatsız etti? Sosyal medya bağımlılığınızın olduğundan şüphe edip bunu kontrol altına almaya çalıştınız mı? Artık birçoğumuzun sosyal medya kullanımına, sosyal medya bağımlılığına dair farkındalığı mevcut ben yine de hatırlatıcı olması niteliğinde bu sorulara kısa da olsa açıklık getirmek istiyorum.

2020 ocak ayı verilerine göre 3.80 milyar sosyal medya kullanıcısı bulunmaktadır. 2020 yılında sosyal medyada harcanan günlük zaman ise 2 saat 24 dakika olarak belirtilmiştir. 2 milyarlık Youtube kullanıcılarının cinsiyete göre dağılımı %45 kadın, %55 erkek şeklindedir. 928.5 milyonluk Instagram kullanıcılarının cinsiyete göre dağılımı %50.9 kadın, %49.1 erkek şeklindedir. 339.6 milyonluk Twitter kullanıcılarının cinsiyete göre dağılımı ise %38 kadın, %62 erkek şeklindedir. Türkiye 38 milyon aktif Instagram, 11 milyon 800 binlik aktif Twitter kullanıcı sayısı ile Instagram’ın ve Twitter’ın en çok kullanıldığı 6. ülkedir (We are Social, 2021). Peki Türkiye’de sosyal medya kullanım süreleri ve amaçları nelerdir diye inlediğimizde Aydan’ın (2018), 436 üniversite öğrencisi ile yaptığı çalışmaya göre öğrencilerin %48,2’si 1-3 saat, %27’si 4-6 saat, %15,1’i 1 saatten az, %7,8’i 7 saat ve üzeri, %1,1’i diğer olmak üzere sosyal medyada zaman geçirdikleri görülmektedir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin sosyal medyada geçirdikleri zaman arttıkça sosyal medya bağımlılık puanları da artmaktadır. Çömlekçi ve Başol’un (2019) 763 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirdiği çalışması da sosyal medyada geçirilen vaktin artmasıyla sosyal medya bağımlılık düzeyinin yükseldiği bulgusunu desteklemektedir. Bunun yanı sıra sosyal medya hesaplarını boş zaman değerlendirmek, diğerlerini daha iyi tanıyabilmek ve eğlenmek vb. nedenlerle kullanmak ile sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif bir ilişki olduğu ancak sosyal medyayı gündemi takip edebilmek, bilgi edinmek ve müzik dinlemek amaçlarıyla kullanmak ile sosyal medya bağımlılığı arasında bir ilişkinin olmadığı da bulgular arasındadır. 
İçerisinde bulunduğumuz Covid-19 pandemisi nedeniyle yaşamımızda pek çok değişiklik meydana geldi ve bu değişikliklerden biri de sosyal medya kullanım alışkanlıklarımız olabilir. Sosyal çevremizden fiziksel olarak uzaklaşmak zorunda kaldık bu nedenle de iletişim kurmak, sosyal aktivitelere katılmaya devam etmek için sosyal medya araçlarından yararlanıyoruz. Yüz yüze görüşmenin yerini tutamasa da o sıcaklığı korumaya çalışıyoruz, bunun da kendim de dahil olmak üzere  pek çoğumuzun sosyal medya kullanım alışkanlıklarını değiştirdiğini düşünüyorum. Güleryüz, Esentaş, Yıldız ve Güzel’in (2020) çalışması da pandemi nedeniyle gelişen sosyal izolasyon sürecinde sosyal medya kullanımının artığını göstermektedir. Ayrıca genç yetişkinlerde teknolojik iletişim araçlarının kullanımının artmasıyla birlikte sosyal medya bağımlılığının da artmış olabileceğinin düşünüldüğü ifade edilmiştir. Yapılan bu çalışma düşüncemi destekler niteliktedir. 
Sosyal medya kullanım alışkanlıklarınıza dair endişeniz varsa, pandemi süreciyle birlikte sosyal medya alışkanlıklarınızın değiştiğini ve bunun sizi olumsuz etkilediğini düşünüyorsanız, sosyal medya kullanımınızı tek başınıza kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız ya da bu problemle yalnız baş etmek istemiyorsanız bir profesyonelden destek alabileceğinizi hatırlatmak isterim. Sevdiklerimizle maskesiz, sosyal mesafesiz bir şekilde doya doya vakit geçirebileceğimiz günlerin en kısa zamanda gelmesi dileğiyle. 
Teşekkürler.
Berrak Çakıroğlu
Kaynaklar
Bilgilier, H. A. S. (2018). Sosyal medya kullanımı ile sosyal medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Ege Üniversitesi örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 351-369.
Çömlekçi, M. F. ve Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Focuss Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-45.
We are Social (2021). Digital-2020. https://wearesocial.com/digital-2020

Yorumlar

POPÜLER YAZILAR

GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM: FRACTURED- DORUKHAN SAĞLAM

  GERÇEKLE HAYALİN BİRBİRİNE GİRDİĞİ BİR FİLM:  FRACTURED Beynimize ne kadar güvenebiliriz? Biz mi beynimizi yönetiriz yoksa o mu bizi yönetir? Zihnimiz gerçekleri bile saptırabilecek kadar güçlü müdür?  Fractured filmi boyunca işte tam da bu soruları soracaksınız kendinize. Zaman zaman ne olduğu konusunda karmaşaya düşebilir, ne olduğunu tam anlamlandıramayabilirsiniz. Kimi zaman ise tam her şeyin açıklandığını düşündüğünüzde bir sonraki sahne tüm fikirlerinizi altüst edebilir. Gizem, gerilim ve psikoloji konulu filmler ilginizi çekiyorsa bu film tam da size göre olacaktır. Film, evli bir çiftin yolculuğu ile başlamaktadır. Ray ve Joanne Monroe ufak kızları Peri ile birlikte seyahat ederken bir benzin istasyonunda mola verirler. Bu benzin istasyonunda mola verdikleri sırada kızları bir kaza geçirir. Peri inşaat alanının kenarında dururken bir köpek gelir, Ray köpeği korkutmak için taş atsa da köpek Peri’nin üzerine giderek onu korkutur ve korkarak geri kaçan Peri inşaat çukuruna düşer

GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM)- ÖZGE CEYLAN

  GOOD WİLL HUNTİNG(CAN DOSTUM) Good Will Hunting  Türkçe ismi ile Can Dostum    Matt Damon  ve  Ben Affleck 'i n senaryosunu yazmış olduğu,   Robin Williams ’ın başrolünü oynadığı Oscar Ödülü almış bir filmdir.  Film de yer alan oyuncu Matt Damon ve Ben Affleck Hollywood Sinema dünyasında önemli bir noktaya gelmekle beraber Film ile En iyi Senaryo ödülünü almışlardır Bu ödül ile birlikte sinema yaşamının bir çok alanında yer almışlar ve performanslarını sergilemişlerdir. Geçmişten günümüze filmler ele alındığında psikoloji, eğitim gibi insan ve toplumu ele alan birbirinden farklı birçok alanda filmlerden yararlanmaktadır. Bu nedenle  psikoloji sahasında da kullanılmaktadır  Filmler baktığımız zaman bireyin yaşamını yansıtmak ile beraber kimi zaman kişilerin gerçek yaşam öyküsünden yararlanılarak oluşturulmaktadır.   Filmler alanda fazlasıyla kullanılmaya başlamaktadır şöyle ki sinema terapisi terapi içerisinde yardımcı bir araç olarak kullanılmaktadır. Aynı zamanda filmlerin insan

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ-ROJDA ÇELİK

SIGMUND FREUD VE AŞKIN PSİKOLOJİSİ Aşk şairlerin uydurmasıdır, demiştir Ursula K. Le Guin Malafrena adlı romanında. Peki, şairlerin anlam yüklemeleri sonucu mu aşk insan hayatında bu kadar değerli olmuştur, yoksa aşkın insan hayatında bu kadar değerli olması mı şairleri yazmaya yöneltmiştir. Bu soruların cevabını bilmemekle beraber gelin Freud’un “Aşkın Psikolojisi” kitabını inceleyerek bu konuya ışık tutmaya çalışalım. Freud denince hemen hemen herkesin aklına cinsellik gelir. Çünkü psikoloji ile ilişkili çoğu kavramı cinsellik temelinde açıklamıştır. Aşk kavramı da bunlara dâhildir.  Freud’un yaşadığı dönemde cinsellik, toplumun ahlaki değerlerinden dolayı baskıya maruz kalıyordu. Evlenmeden yaşanan cinsel birliktelikler hoş karşılanmıyor ve ayıplanıyordu. Cinsellikten açıkça söz etmek bile mümkün değildi. Bu durumun getirdiği cinsel eğitim yetersizliği hem erkek hem de kadının yaşantısında zorluklara neden oluyordu. Günümüzde de bu durumun geçerliliğini koruduğunu biliyoruz. Özellik

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN- Ezgi KAYA

YUNAN MİTOLOJİSİNDE KADIN Yunan Mitolojisi’nde sık sık karşımıza kadınlar, tanrıçalar çıkar. Hatta bu kadınlar güç savaşçılık ve sembolleri ile bazen erkekleri bile saf dışı bırakabilirler. Örneğin savaşçı, güçlü kimliği ile tanınan Zeyna çok güçlü bir karakter ve mükemmel bir savaş zekâsına sahiptir. Anlatılanlara göre Zeyna o kadar güçlü bir Tanrıçadır ki Tanrıların bile zapt edemediği atlara biner, onlarla uzak diyarlarda savaşır. Baş Tanrı Zeus ve yine güçlü bir karakter olan hikmet tanrıçası, Zeus’un ilk karısı Metis’in kızı olan Athena zekâ ve strateji tanrıçası olarak bilinir. Aynı zamanda Athena sanat ve ilham tanrıçası olarak da bilinir.  Yunan Mitolojisi efsanelerinde de kadın ve kadının mucizeleri sık sık anlatılır. Örneğin Athena’nın Zeus’un kafasının içinden çıktığı ve bu yüzden de Baş Tanrının bütün özelliklerini aldığından bahsedilir. Zeus’un kafası yarılır ve ortaya dans eden, güzelliği ile insanlara ilham veren tanrıça Athena ortaya çıkar ve bütün ölümsüzle