ALIŞVERİŞ BAĞIMLILIĞI
Alışveriş bağımlılığı hakkında aslında toplumumuzdan çok komik hikayeler çıkabilir. Ancak altında bağımlılığı olan kişi için pek de komik olmayan duygular yatıyor. Yetersizlik, onaylanma ihtiyacı ve ya heyecan hissetme duyguları alışveriş anında beyindeki haz mekanizmasıyla ilişkilendiriliyor ve profesyonellerce bu davranış tıpkı kumar, yeme, seks ve tütün bağımlılığı dürtüleri gibi. Giderek artan borçlar, taksitlendirilen faturalar, kredi kartlarının varlığı sebebiyle ekonomik durum da gözetmiyor. Bu yüzden tedavisi esnasında kredi kartını o kişiden uzak tutmak ve bu davranışı yerine daha yararlı bir davranış koymak öneriliyor. (örn. Başkalarına yardım etmek, yemek pişirip dağıtmak)
Bağımlılık, kişinin kendini kontrolü ve çocukluğu üzerinden ayrılabilir. Kişilik ya da yetiştirilme esnasında kontrol mekanizması düşük olan bir birey yetişkinliğinde daha fazla bağımlılığa meyilli oluyor. Ve ya çocuklukta anneyle güvenli bir ilişki kuramayan çocuk bireyselleşme döneminde bağımlılıkları bir sığınma aracı ve özgüven aleti olarak kullanabiliyor.
Türkçesi onyomani olan alışveriş bağımlılığı 1915 yılında tanımlanmış, 1980 yıllarında kullanılmaya başlanmıştır. Yunanca satış-onios ve mania-çılgınlık anlamına gelir (Kearney ve Stevens, 2012). İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre kadınlarda daha belirgin ve kompleks alt sebeplere bağlıyken erkeklerde daha sembolik ve duygusal bir rolü vardır (Koran vd. 2006).
Etkenler; plansız satın alma (Rook,1987), keşfedici satın alma (çeşit arama ve eğlence için vitrinlere bakmak (Urien,2000)), haz odaklı satın alma(doyumu olmayan tüketim ve ya kendine anlam kattığı düşüncesiyle satın alma (Rose ve Mort, 2001)), materyalizm (bu tip insanlar için maddeye sahip olmak bir başarın işaretidir), sosyal medya reklamları, kredi kartı. Satın alma konusunda toplumumuzun okullarda bilinçlendirilmesi böylelikle dürtüselliğin aza indirilmesi yararlı olabilir. Ancak günümüz ortamında sosyal medya alışverişi yüksek oranda arttırıyor bu aynı zamanda sosyal medya bağımlılığına giriyor ya da yaratıyor olabilir. Psithoth dergimizde bununla ilgili yazıya bakabilirsiniz.
Bunun yanında kompulsif satın alma durumları da vardır ve içeriğinde depresyon, anksiyete, mükemmeliyetçilik, kişilik bozukluğu, benlik saygısının düşüklüğü, dürtü kontrol bozukluğu bulunur. Kompulsif satın almalarda satın alma anında kişi çok mutluyken sonrasında pişmanlık ve utanç duyguları ortaya çıkar.
Sizin de dolabınız ihtiyacınız olmayanlarla dolu mu? , Mutsuzken mutluluğu alışverişte buluyor ve bunu sık sık yapıyor musunuz? , Alışveriş sonrası pişmanlık yaşıyor musunuz? , Sanal alışveriş sitelerinde ortalama kaç saat geçiriyorsunuz? Eğer siz de alışveriş bağımlılığından şüpheleniyorsanız sebebini kendinize sorarak bulup bir psikologdan yardım alabilirsiniz. Çünkü bir süre sonra borçlar, sosyal yaşamınıza etkisi ve kendinize ayırdığınız zamanın azalması yüzünden bundan rahatsız olmanız kaçınılmaz olacaktır.
Teşekkür ederim.
Nasira Cansev Bukhari
KAYNAK
Domjan, M. (2015). The principles of learning and behavior
https://www.e-psikiyatri.com/alisveris-bagimliligi-kumar-kadar-tehlikeli
https://dergipark.org.tr/en/pub/usuifade/issue/49338/630235
Yorumlar
Yorum Gönder